A kipufogórendszer alapvetően fontos része járművének. Típusa és állapota nagyban befolyásolja a motor teljesítményét, valamint lényeges szerepet játszik a zaj- és környezetvédelemben is. Összetett feladata, hogy szűrje a motorban működése során keletkező robbanások hanghatását, szűrje a levegőbe kerülő káros anyagokat, valamint szabályozza a keletkező erő hatásmegoszlását, hogy minél nagyobb hányada a kocsi mozgatására fordítódjon.
Ha a rendszerben valamelyik elem meghibásodik viszonylag hamar érzékeljük a hibát, megváltozik a motor és a kipufogó hangja, megnő a fogyasztás, ennek következtében az utastérben is érzékelhetjük a kipufogó gázok szagát.
A kipufogórendszerből alapesetben csak két csövet látunk az autónk végén, pedig igen bonyolult, összetett eszköz kígyózik végig autónk teljes fenéklemezén, melynek elemei:
- kipufogó csonk és leömlőkipufogó cső
- első kipufogódob
- hátsó kipufogódob
- katalizátor
- lambda-szondák
- részecskeszűrő – DPF (modern dízel és benzines autóknál)
- rögzítő, felfüggesztő elemek, tömítések
Mi is az a részecskeszűrő?
Az EURO5-ös emissziós norma bevezetésével 2009-től forgalomba hozott dízel személyautóknál kötelező a részecskeszűrő használata. Angolul Diesel Particular Filter (DPF) bevezetése jelentősen megnehezítette a dízel gépjármű tulajdonosok életét és pénztárcáját. A szerkezet maga a gázolaj égéséből származó korommaradványt gyűjti össze és égeti el.
Mi az a regenerációs folyamat?
Típustól függően különböző regenerációs folyamat során égeti el a rendszer a felgyülemlett kormot az alkatrészből. Ez lehet egy külön adalék használatával, egy injektorral, vagy a gázolaj utólagos befecskendezésével.
Hogyan megy végbe a regenerációs folyamat?
Mivel a részecskeszűrő a kipufogórendszer szerves része ezért, ha az eltömődik, a motor nem tud megfelelően működni, a regenerálás nem megy végbe. Ilyenkor a rendszer nem tudja a megfelelő teljesítményt leadni és a rendszerbe épített szenzor jelez majd a motor vészüzemmódba kapcsol, a műszerfalon kigyulladnak a visszajelző lámpák. Napi 20-30 kilométeres rövid utak esetén a folyamat megszakad, a rendszer szép lassan eltömítődik.
Mi tegyünk, ha eltömítődött a rendszer?
Elsőnek próbáljunk meg egy hosszabb autópályás utat, hogy a szűrő megpróbálja kiüríteni magát. Sajnos a tapasztalat az, hogy ez már ritkán tud segíteni a rendszeren, vagy ha még is, akkor is csak rövid ideig. Nincs más lehetőség, mint ki kell szerelni az egységet és megfelelő technológiával tisztítani kell a rendszert. A részecskeszűrő tisztítása 100.000 kilométerenként ajánlott.