Időszakos szerviz és olajcsere

Az időszakos szervizt meghatározott futásteljesítmény után vagy évente kell elvégeztetni.

A gépjármű csak akkor tudja legoptimálisabban kifejteni teljesítőképességét, ha rendszeresen, szakszerűen karbantartják.Az olajat minden esetben teljesen leeresztjük, nem alkalmazzuk a leszívásos módszert, hiszen azzal az olajteknő alján szennyeződések maradhatnak.

Munkánk része az is, hogy a környezetre káros fáradt olajat kezeljük, így ezzel sem kell Önnek bajlódnia.

Az időszakos szervizelés során a gépjárművét átvizsgáljuk, így Önt nem érheti kellemetlen meglepetés a használat során.
A szervizünkben a gépjárművek műszaki állapotfelmérését az ügyfél bevonásával, teljesen díjtalanul végezzük el. A felemelt gépjármű alatt kollégáink az átvizsgálás eredményét részletesen el is magyarázzák. Az állapotfelmérésről írásos dokumentumot állítunk ki. Így ügyfeleink pontos képet kapnak arról, hogy az alkatrészek milyen állapotban vannak: jók, sérültek, illetve cserére szorulnak-e. Azt is leellenőrizzük, hogy a folyadékok megfelelő szinten vannak-e.

Az átvizsgálás során tehát az alábbiakat szemrevételezzük gépkocsiján: Fékrendszer, Kipufogórendszer, Világítás, Klímarendszer, Folyadék szintek, Motor, Futómű, Akkumulátor, Ablaktörlő

  • Lehet e más típusú olajat után tölteni?

    Természetesen igen és kell is amennyiben a ezt a műszerfalon jelzi, vagy az ellenőrzés alkalmával a nívópálcán a szint ezt megköveteli.
    Hasznos lehet olajcserekor tartalékba olajat vinni és ezzel pótolni ha szükséges, ha ez nincs kéznél akkor a gépjármű típusa alapján a az előírásnak megfelelő specifikációval ellátott motorolajjal után tölthető.

  • Szükséges e a szűrőt cserélni olajcsere alkalmával??

    A szakszerű olajcserének minden esetben része az olajszűrő csere, így biztosítható, hogy a régi olajszűrő által megszűrt szilárd szennyeződések ne kerülhessenek vissza a körforgásba.
    A gyártó minden típusnál előírja a többi (levegő, pollen, üzemanyag) szűrő cserének az intervallumát is, amik több szempontból fontosak.
    A levegő szűrő kiszereléskor szemmel látható, ha cserére szorul, ezt ebben az esetben ajánlani szoktuk.
    A pollenszűrő csere a motornak nem fontos, viszont az utazók egészsége miatt talán a legfontosabb, ezt minden kötelező olajcsere szerviznél ajánlani szoktuk, ahogy a klíma tisztítást is évente legalább egyszer.
    Az üzemanyag szűrő csere teljes mértékben használat függő, itt a gyártói előírást kell figyelembe vennünk, de a tapasztalat szerint minden második olajcsere alkalmával ha cseréljük azzal kárt nem teszünk és az üzemanyag rendszert is jobban óvjuk az esetleges szennyeződésektől.

  • A motorolajok legfontosabb tulajdonságai?

    A motorolajok legfontosabb mérőszámát a csomagoláson tüntetik fel – a két szám a motorolaj viszkozitását, azaz folyási ellenállását jelzi. Az alacsony viszkozitású folyadék könnyen folyik, akár a víz, a magas viszkozitású pedig nehezen, akár a méz.
    A két érték (pl.: 5W30) közül az első az alacsony hőmérsékleten, a második pedig az üzemi hőmérsékleten, 100 C°-on mért viszkozitást mutatja.

  • Az időszakos olajcsere szerviz miért fontos?

    Az olajcsere minden gépjármű motorjának, hajtóművének megfelelő működéséhez elengedhetetlen a gyártó által meghatározott időszakonként.
    A motorolaj gondoskodik a motor megfelelő kenéséről, ha járműve eléri a meghatározott kilométerszámot vagy időintervallumot, elengedhetetlen a csere, hiszen a motorolajról külső ránézésre nem állapítható meg, ha már elhasználódott és alkalmatlan funkciója megfelelő betöltésére.

Futómű javítása és beállítása

Minden jármű esetében elsődleges szempont a biztonság. A futóművek normális működése fel sem tűnik, hiszen az optimális útfekvés, a megfelelő, egyenes úttartás haladás és fékezés közben mind alapelvárások járművünkkel szemben.
A futómű a gépjárművek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekből áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.

A gépjármű rendeltetésszerű használata közben a futóműnek biztosítania kell a gépjármű és az úttest között a folyamatos kapcsolatot. A futóművek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjárművek haladásával, különböző irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit; a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is.

A kerékfelfüggesztés összeköti a kerekeket az alvázzal illetve az önhordó felépítménnyel. Átviszi egyrészt a jármű súlyát és a tömegerőket a kerekekre, másrészt a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erőit a felépítményre.

A futómű beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsitípushoz pontosan megadják. Ezen előírások elhanyagolása, rossz beállítása rendellenes gumikopáshoz, a futómű idő előtti rongálódásához vezethet. A futómű beállításának minősége nagymértékben befolyásolja a jármű menetviszonyait.

Fékrendszer és alkatrészei

Járművünk talán legfontosabb rendszere a fékrendszer. Hibás, megbízhatatlan működése nagyon súlyos következményekkel járhat. A mai, modern fékrendszerek számos elektronikus támogatórendszerrel, automatikával, jeladókkal stb. vannak felszerelve, amelyek mindegyike elengedhetetlen a teljes biztonság érdekében.
A fékbetéteknek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ennek ellenére meg kell őrizniük súrlódási értéküket, nem károsodhatnak törés, deformálódás, szakadás, égés és tapadás következtében. Ezért kizárólag kiváló minőségű, különösen hosszú garanciaidővel rendelkező, válogatott márkatermékeket alkalmazunk.

Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, az optimális fékhatás már nem biztosított. Az ebből adódó drága javítással járó károk (pl. féktárcsasérülések) elkerülése érdekében szükségessé válik a fékbetétek cseréje

Fékrendszer
Ahhoz, hogy a mozgó gépjárművet megállítsuk fékre van szükségünk. Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiáját hőenergiává (termikus) alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékrendszer rendszeres ellenőrzése során, a számítógépes fékmérés során, pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról.

Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő) és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül a csak tárcsafékek alkalmazása.

A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésénél, amit még a gumik állapota valamint az útviszonyok is befolyásolnak.

A fékfolyadék forráspontja
A fékfolyadék az idő során a levegőből vizet vesz fel. Így a fékfolyadék forráspontja lecsökken. Pl. egy 3 %-os víztartalom a DOT 4 fékfolyadék forráspontját 260°C-ról kb. 180°C-ra csökkentheti.

biztonsági tanácsok
A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180°C alá.
Erős igénybevétel, pl. vészfékezés vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadékban buborékok képződhetnek. Ezek akadályozhatják a fékerő átvitelét a fékbetétekre és a fékberendezés teljes működésképtelenségéhez vezethetnek.
Biztonsági okokból a fékfolyadékot tehát évente cserélni szükséges.

Gépjármű diagnosztikai hibamegállapítás

Hibakód kiolvasó nélkül a korszerű gépjárműveknél nem tud hibatárolót törölni és diagnosztikai vizsgálatot végezni.
Hibatároló lekérdezés, feldolgozás, törlés, és alapbeállítások elvégzése.
Ez a LEGFONTOSABB: intelligens diagnosztikai szolgáltatás.

Szervizünkben rendelkezünk hivatalos és az aktuálisan beszerezhető legfrissebb diagnosztikai eszközökkel, így átfogó képet kaphatunk gépjárműve állapotáról.

29 + autómárka mintegy 8130 típusával kommunikál a motor, immobilizer, ABS/ASR/ESP, légzsák, sebességváltó, futómű, klíma, komfortelektronika, audió-videó rendszer, keréknyomás szenzor témakörökben típusfüggően.
(Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Chrysler*, Daewoo, Daihatsu, E-OBD**, Fiat, Ford, Honda, Hyundai*, Isuzu*, Jaguár*, Lancia, Mazda, MCC/Smart, Mercedes, Mitsubishi*, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche*, Renault, Rover, Saab*, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo)

ECU- Adatblokk olvasás
A modern, új generációs vezérlőegységek lehetővé teszik a motor-, ABS-, sebességváltó-, légzsák-, komfortelektronika élő adatainak átvitelét. A diagnosztikai eszközön kiválaszthatjuk az egyidejűleg digitálisan és grafikusan ábrázolható tételeket, akár 150 paraméterből is állhat. Így lehetővé válik, hogy élőben követhessük a különböző beavatkozók üzemi állapotát.

Az adatblokk olvasás menü a motor járása mellett képes egyidejűleg több általunk kiválasztott jel, adat, mértékét vagy utasítás-paraméter folyamatos digitális és grafikus megjelenítésére. Egyes típusoknál a motorvezérlő az alapjárati fordulatszám ellenőrzésekor nem csak a fordulatszám szenzortól érkező jelet közvetíti a készüléknek, hanem az általa „elvárt” fordulatszámot is. Mi is ez az elvárt fordulatszám? Tudjuk, hogy a vezérlőegység a legfontosabb bemenő jelek, mint motorhőmérséklet és légtömeg/szívócsőnyomás alapján kiszámítja a működéshez szükséges alap-üresjárati fordulatszámot. Ez az elvárt alapjárati fordulatszám a készülék adatblokkjában jelenik meg, mely nem csak egyszerűen gyári adat, hanem működési feltételbeli érték. Annak változásáról és állapotáról is képet kapunk. Ilyen formában beállítási adattal eddigi gyakorlatunk során még nem találkoztunk.
Sokszor előfordul viszont, hogy a mért fordulatszám ettől magasabb (jeladótól érkező).
Ha a kétféle fordulatszám egy képernyőn, ugyanazon szabályozási kör többi értéke mellett jelenik meg, akkor máris következtethetünk a rendszer működési hibáira.

Gépjármű klíma javítás és tisztítás

Klíma rendszerek és hűtőközeg típusok

Azon autósok döntő többsége, akiknek van klíma az autójukban, úgy gondolom, nem tudja, milyen hűtőközeggel működik légkondicionálójuk. Addig nem is baj, amíg nem kell újratölteni.

Szervizünkben mind az R134A típusú illetve az új környezetre sokkal kevésbé káros R1234YF típusú hűtőközeggel működő klímaberendezést tudjuk javítani és tölteni.

Mint minden műszaki rendszert ezt is időről időre gondozni, ellenőrizni kell. Az autóklíma rendszert évente érdemes tisztítani, fertőtleníteni.

Az autóklímát nem árt havonta egyszer bekapcsolni. Télen segít az ablakokról leszárítani a párát is. A rendszer alkalmankénti használatával, illetve a tisztítással jelentősen növelhető a klíma élettartama. A klímarendszer egyik fő alkotóeleme a kompresszor. Ennek kenését speciális kenőanyag végzi, amit maga a kompresszor keringet.

A klímarendszer működésének az elve, hogy a teljes rendszerben keringeti a hűtőközeget. Lehetetlen teljesen zárt rendszert készíteni, mindig van, lesz hűtőközeg veszteség. Ezért évente felül kell vizsgálni a klímát, ha kell, akkor az autóklímát tölteni kell. A pollenszűrőt is évente kell cserélni, továbbá az atkák, gombák, baktériumok miatt ajánlott az éves fertőtlenítés is.

A klímarendszer fertőtlenítésnek több típusa létezik

Az aktív habos és a nagynyomású tisztítás az elpárologtatóról marja le a gombásodást. Innen indul a fertőzés és a kellemetlen szag.Elhanyagolt, kellemetlen szagú rendszer esetén, ha a szag visszajön 2-3 hét után, a nagynyomású tisztítási technológiát kell alkalmazni.

Az ózonos klímarendszer tisztítás során a gépjármű belső terét fertőtlenítjük egy nagy teljesítményű ózongenerátor segítségével, ami körülbelül 30 perc alatt elpusztítja a baktériumokat, így megszünteti a kellemetlen szagokat az utastérben.

Pollenszűrő csere javasolt az ózonos tisztítás után.

Gumiabroncs csere és deffekt javítás

Gumiszervizünkben rugalmas kiszolgálással, akár bejelentkezés nélkül is tudjuk Önt fogadni, azonban javasoljuk, hogy telefonon előre jelentkezzen be, mert akkor biztosan azonnal el tudjuk kezdeni az Ön autója javítását, ahol a legmodernebb  gumiszerelő és centrírozó berendezésekkel és sokéves tapasztalattal rendelkező szerelőink, szakszerű munkával cserélik és javítják a gumiabroncsokat.

Gumiabroncs cseredíjaink 1.990.-Ft – tól természetesen új szelepekkel és súllyal felszerelve.

Minden szolgáltatást egy helyen igénybe vehet, ami az Ön autójával kapcsolatos :

  • gumiszerelés és javítás
  • futómű javítás és beállítás
  • felnijavítás (alufelni görgőzés is)
  • fékrendszer javítás

Nem szükséges külön átvizsgáltatni a gumicsere után az autóját, mivel minden gumicserénél a gumiszerviz szakemberei átnézik a futóművét is.

Mire nem figyel sok gumis, amikor az autót gumizza…?
Tudta Ön, hogy…
– Az abroncsok rossz irányú felszerelése 3x-osára növeli a megcsúszás, kisodródás veszélyét…?
– A ki nem cserélt szelepek okozzák az eresztő gumiabroncsok 32%-át…?
– A túlfújt vagy alulfújt gumi felelős az abroncskopások több mint egyharmadáért…?*
Szabaduljon meg végre a bosszantó gumikopástól, gyakori defektektől, eresztő abroncstól.
Takarítson meg akár 2 gumiabroncs kárt egy évben, csupán azzal, hogy jó gumist választ a szokásos téli-nyári gumicseréjéhez!

Centrírozás Bízza szakemberre

A gumi kopása, és a külső behatások, ütések miatt folyamatosan változik az abroncs tömegközéppontjának helye, lengések keletkeznek.
Emiatt gyengül az abroncs és az aszfalt közötti kapcsolat, romlik az úttartás, megnő a fékút, kellemetlen rázkódást, bizonyos sebességtartományokban kormányszitálás tapasztalható. E rezgések miatt a futóműalkatrészek is nagyobb erőhatásnak vannak kitéve, ezért idő előtt elhasználódnak.

Centríroztassa (egyensúlyoztassa ki) kerekeit 10-15 ezer kilométerenként! A centrírozás során a felnikre cinksúlyokat teszünk, ezáltal hozzuk egyensúlyba a kerekeket.

JÓ TUDNI:

Akkor cseréltesse ki a gumiabroncsot, ha a profilmélysége nem megfelelő (nyárigumi ideális mintamélysége 3mm, a téligumié 4 mm) rendellenesen kopott életkora elérte a 10 évet, még ha a profilmélysége megfelelő is, de egy tengelyen nem azonos méretű, mintájú, terhelhetőségű a két gumiabroncs.

Sérült, vagy megváltozott az alakja más méretű, alacsonyabb sebességkategóriába tartozik, vagy kisebb a terhelhetősége a megengedettnél nem a megfelelő abroncscsaládba tartozik (pld.: személy helyett kisteher vagy fordítva); kisteherautó gumiabroncsán „C” jelzés van (magasabb a terhelhetősége).

Évszakváltáskor ( 7°C fok felett nyárigumit, 7°C fok alatt téligumit használjon)

Karosszéria javítás, fényezés és szélvédő csere

Gépkocsija karosszériája megsérült, korrodált esetleg karambolozott, lakatos műhelyünkben szakszerű munkával megjavítjuk azt.

Biztosító társaságokkal együttműködünk, vállaljuk karambolos autója teljes körű ügyintézését, javítását valamint alkatrész beszerzését. A karosszéria javítást mindig bízza szakemberre.

Kisebb karosszériasérülések javítása

A biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen, hogy gépjárművünk kifogástalan műszaki és esztétikai állapotban legyen. A mindennapos közlekedés és használat során azonban számos külső behatás éri járművünket, melyek gyakran kisebb nyomokat és sérüléseket hagyhatnak a karosszérián, ezért van szüksége szervizünk karosszéria javítási szolgáltatásaira. Karosszériajavításért forduljon hozzánk bizalommal elérhetőségeinken és mindenben készséggel állunk rendelkezésére, hogy járműve újra régi fényében tündökölhessen!

Hőkamrás autófényezés

A minőségi anyagoknak köszönhetően az autófényezés munkaideje lerövidül, sok esetben ez nem több mint 2-3 munkanap. Az autófényezés hőkamrás fényezőfülkében történik, amely nagyban hozzájárul a tökéletes minőség eléréséhez. Az autófényezés során kiváló minőségű, környezetbarát, vizes bázisú festékeket használunk.

Természetesen cégünk nem csak apróbb sérülések javítására specializálódott, lehetőség van akár teljes autó fényezésre, felni fényezésre, stb.

Az autófényezés menete:

Az autófényezés megkezdése előtt részletes felmérést végzünk az autó állapotát és a szükséges javítási munkákat illetően. Ezt követően leszereljük az autóról az összes – a fényezést akadályozó – elemet (pl.: lökhárító, kilincs, díszléc, stb.) ugyanis csak így tudunk tökéletes és alapos munkát végezni. A szétszerelést követően a sérült elemek előkészítését és csiszolását végezzük el.

A teljes előkészítési folyamatot követően végezzük az autó tényleges fényezését. Az autófényezés hőkamrás fényezőfülkében történik, ezáltal minden zavaró külső környezeti tényező kiszűrhető, mely főleg az apró porszemcséket jelenti.
Az autófényezést a lakkréteg felvitele követi, melyet a fényezéstől függően 1-3 rétegben viszünk fel.
A lakkozást a szárítás követi, melyet a hőkamrás fényezőkabinban végzünk 60 celsius feletti hőmérsékleten.

Szélvédő csere – mikor cseréljek ?

Szélvédő cserére nem csak akkor kell gondolni, amikor teljesen betört egy szélvédő – például magasból ráesett valami vagy egy nagyobb kővel volt találkozás – , hanem akkor is, ha még „csak” repedés történt a felületen.

Mivel a szélvédő merevítő funkciója is csökken a repedés következtében, ezért repedt szélvédővel rendelkező autó egy estleges ütközéskor nem tudja olyan mértékben megvédeni utasait mint ahogyan kellene.

Hogyan végezzük a szélvédő cserét?

A karosszériához való illeszkedés szempontból kétféle technológiát különböztetünk meg. A régebbi az úgynevezett gumiágyas az újabb, modernebb a fent említett ragasztott. Az egyiket nem lehet a másikra cserélni, csak nagyon-nagyon ritka esetben! Napjainkban már a személyautók 99%-nál a szélvédő ragasztással rögzül a karosszériához.

A modernebb ragasztott technika. Ez esetben először a régi szélvédő ( vagy valamelyik oldalüveg ) eltávolítása történik kézi kivágó szerszámmal, drótos ( sodrott vagy 4 élű dróttal ) kivágással, illetve gépi kivágóval. Kivágás alatt a szélvédőt a karosszériához rögzítő ragasztó elvágását kell érteni ( nem a szélvédőt vágjuk el .. ).  Ezután a karosszériáról eltávolítjuk a maradék, általában 2-4mm vastag a ragasztót.

A szélvédővel és autóüvegekkel történő munkálatok, nagy gyakorlatot, szaktudást és tapasztalatot igényelnek. Fontosnak tartjuk, hogy ügyfeleinket a legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki.

Szélvédőjének cseréjét a gyárival megegyező technológiával és speciális gyors kötésű szélvédőragasztóval végezzük, melynek köszönhetően az Ön autója a műhelyünkbe érkezéstől számítva akár 6 óra múlva is menetkész lehet! Ezt az időt pedig kényelmesen eltöltheti ügyfélvárónkban!

Tegyen próbára bennünket, ne bízza autóját hozzá nem értő kezekre!

Automataváltó olajcsere és öblítés

Miért fontos az Automata sebességváltó olaj cseréje?

Az automata sebességváltóban lévő olaj kenőképessége bizonyos km megtétele után csökken (megég) ami előidézi a kapcsoló elemek kopását, ezért minden típusú automata váltóban szükséges olajat cserélni még akkor is, ha ezt a gyártó nem írja elő.
Az automata váltó olajcsere periódusát általában 60.000km-ben állapították meg, de találkoztunk már 45.000km-es csere periódussal is.
Szakembereink egy professzionális berendezéssel és a gyári előírásnak megfelelő olajjal el tudják Önnek végezni a teljes 98%-os automataváltó olaj cserét az Ön gépjárművén.

Ezt minden esetben egy erre a célra fejlesztett speciális berendezéssel végezzük, ami a sebességváltóból a használt olajat kiszívja és ezzel párhuzamosan a friss olajat bepumpálja.
A használt olaj esetén a kapcsolási minőség romlik, a teljes mennyiségű új olaj esetében viszont (az adaptáció visszaállításával párhuzamosan) a gyárival megegyező kapcsolási minőség érhető el!

Ezzel az eljárással a sebességváltóból közel a teljes olajmennyiség lecserélésre kerül, ellentétben a hagyományos módszerrel, amelynél mindig marad a hajtóműben minimum 40-50%-nyi használt olaj.A ZF 5, 6, vagy 8 fokozatú automata sebességváltóival szerelt személygépkocsik esetében, ezek jellemzően közép- és felső kategóriás prémium márkák, az ún. átmosásos olajcsere ideális megoldás a sebességváltó élettartamának növelése, és a kapcsolás minőségének javítása érdekében.

Green Engine motortisztítás

A kokszosodás sok autó ellensége, A Green Engine motortisztítással orvosolható.

Miért jó ez a fajta motortisztító technológia? Van-e ehhez hasonló?
Lényegében más, ehhez hasonló technológia a jelenlegi piacon nem létezik. Azért jó, mert a HHO tisztítás esetében nem kell egyáltalán megbontani a motort. A Green Engine technologiával mindössze kb. 1 órát vesz igénybe az egész folyamat, nem kell még egy napra sem leállítanod hozzánk az autót. A tisztító eljárás, a légszűrőnél bejuttatott HHO gáz révén tisztítja a motorban az alkatrészeket az Egr szeleptől, a kipufogó rendszerig mindent, ahova a beszívott levegővel eljut, beleértve, a turbót, szívósort, szelepfészket, dugattyút, illetve olyan résekbe eljut, amit csak is kizárólag bontással lehet elérni.

A motortisztító berendezés javítja az autó teljesítményét. Dinamikusabb lesz, kisimul, akár fogyasztás csökkenés is elérhető, káros anyag kibocsájtás csökken.

Természetesen a fizikai takarításnál nincs jobb, de az nagy költséggel jár, illetve motorbontással, jár aminek akár több százezer forint költség vonzata lehet. Ezzel szemben, a HHO Green Engine eljárással, több mint 80 % szennyeződését vagyunk képesek eltávolítani, a motorbontás költségeinek töredékéért.

A tisztítás elvégzése javasolt minden olajcsere alkalmával, így megelőzhető a korom lerakódása a motorban. Dízel autó használata esetén, 15.-20.000 km, Benzines autó használata esetén 25-30.000 km.

Kipufogórendszer és részecske szűrő

A kipufogórendszer alapvetően fontos része járművének. Típusa és állapota nagyban befolyásolja a motor teljesítményét, valamint lényeges szerepet játszik a zaj- és környezetvédelemben is. Összetett feladata, hogy szűrje a motorban működése során keletkező robbanások hanghatását, szűrje a levegőbe kerülő káros anyagokat, valamint szabályozza a keletkező erő hatásmegoszlását, hogy minél nagyobb hányada a kocsi mozgatására fordítódjon.
Ha a rendszerben valamelyik elem meghibásodik viszonylag hamar érzékeljük a hibát, megváltozik a motor és a kipufogó hangja, megnő a fogyasztás, ennek következtében az utastérben is érzékelhetjük a kipufogó gázok szagát.

A kipufogórendszerből alapesetben csak két csövet látunk az autónk végén, pedig igen bonyolult, összetett eszköz kígyózik végig autónk teljes fenéklemezén, melynek elemei:

  • kipufogó csonk és leömlőkipufogó cső
  • első kipufogódob
  • hátsó kipufogódob
  • katalizátor
  • lambda-szondák
  • részecskeszűrő – DPF (modern dízel és benzines autóknál)
  • rögzítő, felfüggesztő elemek, tömítések

Mi is az a részecskeszűrő?

Az EURO5-ös emissziós norma bevezetésével 2009-től forgalomba hozott dízel személyautóknál kötelező a részecskeszűrő használata. Angolul Diesel Particular Filter (DPF) bevezetése jelentősen megnehezítette a dízel gépjármű tulajdonosok életét és pénztárcáját. A szerkezet maga a gázolaj égéséből származó korommaradványt gyűjti össze és égeti el.

Mi az a regenerációs folyamat?

Típustól függően különböző regenerációs folyamat során égeti el a rendszer a felgyülemlett kormot az alkatrészből. Ez lehet egy külön adalék használatával, egy injektorral, vagy a gázolaj utólagos befecskendezésével.

Hogyan megy végbe a regenerációs folyamat?

Mivel a részecskeszűrő a kipufogórendszer szerves része ezért, ha az eltömődik, a motor nem tud megfelelően működni, a regenerálás nem megy végbe. Ilyenkor a rendszer nem tudja a megfelelő teljesítményt leadni és a rendszerbe épített szenzor jelez majd a motor vészüzemmódba kapcsol, a műszerfalon kigyulladnak a visszajelző lámpák. Napi 20-30 kilométeres rövid utak esetén a folyamat megszakad, a rendszer szép lassan eltömítődik.

Mi tegyünk, ha eltömítődött a rendszer?

Elsőnek próbáljunk meg egy hosszabb autópályás utat, hogy a szűrő megpróbálja kiüríteni magát. Sajnos a tapasztalat az, hogy ez már ritkán tud segíteni a rendszeren, vagy ha még is, akkor is csak rövid ideig. Nincs más lehetőség, mint ki kell szerelni az egységet és megfelelő technológiával tisztítani kell a rendszert. A részecskeszűrő tisztítása 100.000 kilométerenként ajánlott.