Gépjármű fékrendszer javítása és alkatrészei
Járművünk talán legfontosabb rendszere a fékrendszer. Hibás, megbízhatatlan működése nagyon súlyos következményekkel járhat. A mai, modern fékrendszerek számos elektronikus támogatórendszerrel, automatikával, jeladókkal stb. vannak felszerelve, amelyek mindegyike elengedhetetlen a teljes biztonság érdekében.
A fékbetéteknek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ennek ellenére meg kell őrizniük súrlódási értéküket, nem károsodhatnak törés, deformálódás, szakadás, égés és tapadás következtében. Ezért kizárólag kiváló minőségű, különösen hosszú garanciaidővel rendelkező, válogatott márkatermékeket alkalmazunk.
Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, az optimális fékhatás már nem biztosított. Az ebből adódó drága javítással járó károk (pl. féktárcsasérülések) elkerülése érdekében szükségessé válik a fékbetétek cseréje
Fékrendszer
Ahhoz, hogy a mozgó gépjárművet megállítsuk fékre van szükségünk. Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiáját hőenergiává (termikus) alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékrendszer rendszeres ellenőrzése során, a számítógépes fékmérés során, pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról.
Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő) és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül a csak tárcsafékek alkalmazása.
A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésénél, amit még a gumik állapota valamint az útviszonyok is befolyásolnak.
A fékfolyadék forráspontja
A fékfolyadék az idő során a levegőből vizet vesz fel. Így a fékfolyadék forráspontja lecsökken. Pl. egy 3 %-os víztartalom a DOT 4 fékfolyadék forráspontját 260°C-ról kb. 180°C-ra csökkentheti.
biztonsági tanácsok
A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180°C alá.
Erős igénybevétel, pl. vészfékezés vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadékban buborékok képződhetnek. Ezek akadályozhatják a fékerő átvitelét a fékbetétekre és a fékberendezés teljes működésképtelenségéhez vezethetnek.
Biztonsági okokból a fékfolyadékot tehát évente cserélni szükséges.